فرش‌های قاجاری در کاخ گلستان

فرش‌های قاجاری در کاخ گلستان

فرش ها یکی از شاخصه های اصلی نشان دادن فرهنگ و هنر ایران به جهانیان است. از قرن ها پیش نام فرش ایرانی در جهان خوش آوازه بوده است. تعدادی از فرش‌های باغی نفیس دوره قاجار برای نخستین‌بار در عمارت چادرخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است.
نخستین فرش‌های باغی قاجاری در کاخ گلستان به‌نمایش درآمد + تصاویر

به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی گلستان، مسعود نصرتی مدیر‌ این مجموعه امروز ۳ مهر ۹۶ گفت: «فرش یکی از عالی‌ترین جلوه‌های هنر ایران به‌شمار می‌آید و بهترین تجسم باغ بوده به‌‌نحوی که در سرزمین ایران، مفهومی نمادین از بهشت است و دارای هندسه‌ای ویژه بوده که در آن نهرها، گیاهان و کوشک‌ها به روش‌های گوناگونی تقسیم شده است.»

او افزود: «شناسایی مفهوم هندسه در باغ و فرش ایرانی و چگونگی استفاده از این مفهوم برای ایجاد پیوند در ترکیب‌بندی آن، یکی از مهم‌ترین اهداف فرش‌بافی است و دارای معانی عمیق بوده که غنای یکی باعث تأثیر بر دیگری شده است.»

مدیر‌ پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: «فرش و باغ ایران دو هنر کهن هستند که با هم پیوند دارند، نقش‌هایی مانند گل و مرغ در فرش‌های ایرانی باعث شده تا این هنر از طبیعت باغ‌سازی بهره‌مند شود.»

او درباره نقش مهم باغ در بافت فرش‌های ایرانی گفت: «باغ موضوع بسیاری از نقش‌های فرش ایرانی است، تا جایی که آرتور اپهام پوپ در این‌باره می نویسد: ”باغ مهم‌ترین موضوع مورد علاقه ایرانی‌ها است و تقریباً در همه قالی‌های ایرانی به شکلی شکوه‌مندانه و زنده به چشم می‌خورد. فرش ایرانی بیشتر باغ است تا فرش، در کنار حوضچه‌های مرکزی‌، درختان در نهایت زیبایی کاشته شده و با گل‌ها تزیین گشته ، در ذهن ایرانی ، باغ تمثیل قطعه ایست از بهشت و از جهان بیرون خود دور است و آسایش چشم و آرامش روح را به همراه دارد“.»

  ۱۳۹۹/۰۴/۳۰